Ordinace zrakové terapie
Zraková terapie
• funkční vyšetření dětí již od narození (u dětí s rizikovým vývojem, parciální katarakta, děti rodičů s tupozrakostí, s vyššími refrakčními vadami,
podezřením na strabismus apod.)
• funkční vyšetření zraku u dětí a dospělých pacientů obtížně komunikujících
• funkční vyšetření zraku u dětí a dospělých s postižením (zrakovým, mentálním, autismem, kombinovaným aj.)
• funkční vyšetření zraku u dospělých pacientů s makulární degenerací po úrazech, mozkových příhodách aj.
Funkční vyšetření zraku spočívá zejména ve vyšetření zrakové ostrosti, kontrastní citlivosti, stereopse, barvocitu, zorného pole, sledování spontánních projevů dítěte v reakci na zrakový podnět.
Tyto výkony jsou hrazeny ZP (VZP - 111, ČPZP - 205, ZPMV - 211, VOZP - 201, OZP - 207, ZPŠ - 209, RBP - 213) v rámci Funkčního vyšetření zraku.
Dále se zrakový terapeut zaměřuje na:
• pomoc při okluzní terapii (zvládnutí okluzoru)
• zrakovou stimulaci dětí s vrozeným zrakovým postižením
• zrakový trénink a cvičení pro děti, které mají potíže při školních
činnostech (např. poruchy učení).
• přípravu dětí na vstup do školy, stanovení optimálních podmínek pro školní
činnosti a úpravu prostředí
• nácvik kompenzačních technik pro využití stávajícího zrakového potenciálu.
•
cvičení na využívání zrakového potenciálu
• doporučení na úpravu pracovního a domácího prostředí
•
doporučení činností podporujících vývoj zraku a posilování základních
zrakových funkcí
•
nácvik dovedností nutných k efektivnímu využívání optických a
elektronických pomůcek (nácvik excentrické nebo paracentrální fixace, práce
s monokulárem, poradenství při volbě osvětlení, kontrastu apod.)
•
poradenství při volbě vhodných neoptických pomůcek podporujících využití
zrakového potenciálu
• terapie a zrakový trénink u dospělých po úrazech, po operacích katarakty,
kteří v důsledku léčby déle než 1 rok nečetli běžný tisk, u dospělých s
makulární degenerací, po mozkových obrnách, traumatech a onemocněních v oblasti
mozku
Tyto výkony jsou hrazeny ZP (VZP - 111, ČPZP - 205, ZPMV - 211, VOZP - 201, OZP - 207, ZPŠ - 209, RBP - 213) v rámci Zrakové stimulace a zrakového tréninku (cvičení).
V rámci péče provádí zrakový terapeut také speciálně pedagogické poradenství:
• o zrakové stimulaci dětí, ve spolupráci se středisky rané péče
pro rodiče dětí, které mají předepsanou okluzi, mají potíže ve zrakovém
vnímání, šilhají apod.
• o vhodném typu a způsobu vzdělávání, kontakty na školy a SPC
(speciálně pedagogická centra)
•
kontakty na specializovaná pracoviště organizací nevidomých a
slabozrakých -Střediska rané péče, Rehabilitační a rekvalifikační
střediska,Tyfloservis, Tyflocenrum, apod.